Vastuullisessa aineistonhallinnassa korostuu aineistojen elinkaaren huolellinen suunnittelu sekä tutkimusetiikan periaatteiden huomioiminen aineiston keräämisessä, käsittelyssä ja avaamisessa. Hyvä tieteellinen käytäntö koskee kaikkea tutkimusta ja sen perusperiaatteita ovat luotettavuus, rehellisyys, arvostus ja vastuunkanto. Hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti tutkimusaineistojen hankkimisen, käsittelyn ja tallentamisen tulee täyttää tieteellisen tutkimuksen kriteerit ja olla eettisesti kestävää. Lisäksi eri aloilla tehtävää tutkimusta voi säädellä alakohtaiset eettiset ohjeistukset, joita tulee noudattaa aina aineistoja kerättäessä ja käsiteltäessä.
Esimerkkejä ala- ja aihekohtaisista eettisistä ohjeistuksista ja suosituksista:
Tarkista myös aina, millaista keskustelua oman tieteenalasi kontekstissa käydään tutkimusetiikasta ja millaisiin keskeisiin lähteisiin viitataan. Useilla aloilla on alakohtaisesta eettisestä pohdinnasta olemassa painettua kirjallisuutta sekä verkkotekstejä (mm. historian tutkimus, internet-tutkimus, lasten ja nuorten tutkimus, tekniikan alat, median ja viestinnän tutkimus).
Tutkijanuralla kehittyminen edellyttää vastuullisen aineistonhallinnan osaamista ja eettisten periaatteiden sisäistäminen on osa jokaisen tutkijan perustaitoja. Jokainen tutkija ja tutkimusryhmän jäsenet ovat vastuussa siitä, että tutkimuksen tekemisessä noudatetaan sekä yleisiä että alakohtaisia tutkimuseettisiä periaatteita. Vastuullisuus pohjaa suunnitelmallisuuteen ja aineistojen kohdalla niiden elinkaaren huolelliseen suunnitteluun. Aineiston elinkaaren suunnittelussa ja hallinnassa auttaa aineistonhallintasuunnitelma.
Kaavio: Esimerkki aineiston eettisen elinkaaren suunnittelusta
Vastuullisessa aineistonhallinnassa osaat tunnistaa tutkimuseettiset näkökulmat ja käsitellä niiden mukaisesti aineistoja sekä tutkittavia. Sekä aineistonhallinta että tutkimusetiikka on hyvä ymmärtää koko tutkimusprosessia läpileikkaavana asiana. Usein tutkimuseettisiin kysymyksiin on hankalaa antaa yhtä oikeaa ratkaisua, sillä eettiset haasteet vaihtelevat tutkimuskysymyksestä ja aineistosta riippuen.
Tutkimusaineistolla, eli tutkimusdatalla tarkoitetaan tieteellisessä tutkimuksessa tuotettuja, muokattuja ja käytettyjä aineistoja, joihin tutkimuksen tulokset perustuvat. Tutkimusdata koostuu lisäksi datan kontekstia, aineistokokonaisuutta tai havaintoyksikköä kuvailevista metatiedoista. Myös tutkimus- kehittämis- ja innovaatioprojekteissa (TKI) käytetyt ja tuotetut materiaalit, menetelmät ja tulokset ovat tässä yhteydessä tutkimusaineistoja.
Erilaisilla aineistotyypeillä voi olla erilaisia vaatimuksia aineistonhallinnalle, jotka tutkijan tulee osata ymmärtää.
Vahvalla aineistonhallintataitojen osaamisella pyritään tuottamaan laadukasta ja vaikuttavaa tutkimusta, jossa käytetyt prosessit ja saadut tuotokset ovat toistettavia ja läpinäkyviä. Vankka aineistonhallintaan liittyvä osaaminen on tärkeää tutkijanuran kaikissa vaiheissa.
Yliopiston määrittämien tutkimusosaamisen yleisten periaatteiden mukaan, yliopisto ”arvostaa tutkimusosaamista ja tarjoaa tukea ja välineitä sen hankkimiseksi, arvioimiseksi, kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi koko tutkijanuran ajan.” Taitojen ylläpitämiseksi jokaisen yliopiston tutkijan ”tulee varmistaa henkilökohtainen perustason osaaminen ainakin tutkimusetiikassa, tietosuojassa, datanhallinnassa ja tutkimusmenetelmien hallinnassa sekä avoimessa tieteessä.”
Saavuttaakseen perustason osaamisen aineistonhallinnan osalta tutkijan tulisi:
Tuntea oman organisaation aineistonhallinnan palvelut:
Tutkijan uran myöhemmissä vaiheissa aineistonhallintaosaamisen perustason lisäksi tutkijan tulee hallita paljon projektin johtamiseen liittyviä aineistonhallintavastuita. Hankkeen johdon hyvä aineistonhallintaosaaminen toimii esimerkkinä muille tutkimukseen osallistuville tutkijoille ja on tae huippututkimuksen tekemiselle. Hyvin johdettu aineistonhallintatyö mahdollistaa:
Projektin johtajan aineistonhallintavastuita ovat:
Osallistua oman organisaation data-asioiden kehittämiseen mm. kommentoimalla, tekemällä aloitteita ja nostamalla esiin kehityskohteita sekä puutteita.
Jotta edellä esitetyt, projektin johtamiseen liittyvät osaamistavoitteet toteutuvat, tulee tutkimuksen vastaavan johtajan pitää huolta myös omasta aineistonhallintaan liittyvästä osaamisestaan. Tutkimuksen johtajan tulee:
Sovi aina tutkimusta tehtäessä aineistojen käyttöoikeuksista, omistajuudesta, vastuunjaosta, henkilötietojen käsittelystä sekä arkaluontoisten aineistojen hallinnasta jo ennen aineiston keruun aloittamista. Näin varmistat ja selkeytät omat ja muiden tutkijoiden käyttöoikeudet aineistoihin. Jos dataan liittyviin oikeuksiin liittyviä asioita ei ole otettu huomioon tarpeeksi ajoissa, datan jakaminen ja avaaminen eivät välttämättä onnistu. Aineistoista, tutkijoiden oikeuksista, vastuista ja velvollisuuksista sopiminen on myös osa hyvää tieteellistä käytäntöä. Lisäksi tutkimuksen rahoittajilla voi olla rahoitusehdoissaan edellytyksiä sopimuksiin, oikeuksiin ja omistajuuteen liittyen. Myös yritysyhteistyössä syntyvien tai hyödynnettävien aineistojen käytöstä, omistajuudesta ja mahdollisesta avaamisesta tulee aina sopia.
Aineistoista sopiminen korostuu tutkimushankkeissa. Hankkeen vastuullisen johtajan velvollisuutena on huolehtia tarvittavien sopimusten solmimisesta. Sopimus on varminta tehdä kirjallisesti ja sitä tulee tarvittaessa päivittää. Näin voidaan määritellä ja varmistaa tutkijoiden käyttöoikeudet sekä määrittää taho, joka tekee aineistoon liittyvät päätökset.
Sovi aina myös aineistojen tekijyydestä hankkeessa. Tekijyyden määrittely auttaa tutkimusaineistojen jatkokäyttäjiä viittaamaan tekijään oikein. Tietoaineistojen tuottaminen ja jakaminen lasketaan lisäksi tutkijan ansioluettelomallissa tieteelliseksi ansioksi. Tekijyyden määrittely on keskeistä myös hyvän tieteellisen käytännön näkökulmasta. Sovi tutkimusaineistojen tekijyydestä heti tutkimushankkeen alussa. Mallina voi käyttää Tutkimuseettisen neuvottelukunnan suositusta Tieteellisten julkaisujen tekijyydestä sopimiseksi (PDF).
Mitä aineistoista sovittaessa kannattaa huomioida?
Tutkimukseen liittyvien sopimusten laatimiseen saat apua yliopiston lakipalveluista. Yleisempien sopimusten sopimusmallit löydät yliopiston intrasta. Tutkimushankkeisiin voi liittyä muiden muassa seuraavia sopimuksia:
Aineistoihin liittyviin oikeuksiin kuuluu myös julkaistavan aineiston lisenssistä päättäminen. Lisensointi varmistaa aineistojen käytettävyyden selkeiden ehtojen mukaisesti. Tampereen korkeakouluyhteisön Avoimen tieteen linjauksen mukaisesti aineistojen julkaisemisessa tulee suosia jatkokäytön sallivia koneluettavia lisenssejä. Myös rahoittajilla voi olla ehtoja datalle ja metadatalle annettavista lisensseistä. CC-lisenssit vaativat, että työtäsi käyttävät henkilöt mainitsevat sinut alkuperäisenä tekijänä haluamallasi tavalla, mutta työtäsi voidaan jakaa ja muokata asettamiesi ehtojen mukaisesti. Tutkimusaineistolle suositeltavia Creative Commons -lisenssejä ovat CC BY ja CC0. Metadatalle suositellaan CC0-lisenssiä. Lue lisää lisenssin valinnasta Creative Commons -välilehdeltä.
Sosiaalisen median aineistojen tutkimuskäyttö on lisääntynyt. Somedatan houkuttelevina puolina ovat aineistojen määrä ja monipuolisuus, sekä mahdollisuus tutkia somea eri menetelmillä ja näkökulmilla. Sosiaalisen median aineistojen tutkimukseen ei ole yhtä oikeaa tapaa. Sosiaalinen media asettaa datan keräämiselle ja käytölle reunaehtoja, jotka tulee aina huomioida ennen kuin aineistoa ryhdytään keräämään.
Somedatan keräämisen ja käyttämisen kohdalla tulee huomioida erityisesti nämä seikat:
Lue lisää:
Ahteensuu, Marko (2019), Käytätkö somedataa tutkimuksessasi? Vastuullinen tiede-sivusto.
Laaksonen, Salla-Maaria. Sosiaalinen media tutkimusaineistona. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja, Tietoarkisto.
Laaksonen, Salla-Maaria (2018). Taitavasti eettistä verkkotutkimusta. Vastuullinen tiede-sivusto.
Kosonen, M., Laaksonen, S.-M., Rydenfelt, H., & Terkamo-Moisio, A. (2018). Sosiaalinen media ja tutkijan etiikka. Media & viestintä, 41(1). https://doi.org/10.23983/mv.69924 (PDF).
Rossi, Arianna (2022). The Hitchhiker's Guide to the Social Media Data Research Galaxy - A Primer. In: Bieker, F., Meyer, J., Pape, S., Schiering, I., Weich, A. (eds) Privacy and Identity Management. Privacy and Identity 2022. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 671. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-31971-6_6.
Esimerkkejä tutkimuksista, joissa käytetty somedataa:
Hiippala, T., Hausmann, A., Tenkanen, H., Toivonen, T., (2019) Exploring the linguistic landscape of geotagged social media content in urban environments, Digital Scholarship in the Humanities, Volume 34, Issue 2, June 2019, 290–309, DOI: https://doi.org/10.1093/llc/fqy049.
Chen, Y., Sherren, K., Smit, M., & Lee, K. Y. (2023). Using social media images as data in social science research. New Media & Society, 25(4), 849-871. DOI: https://doi.org/10.1177/14614448211038761.
Jauho, M., Pääkkönen, J., Isotalo, V., Pöyry, E. & Laaksonen, S-M., (2023) How do trendy diets emerge? An exploratory social media study on the low-carbohydrate diet in Finland, Food, Culture & Society, 26:2, 344-369, DOI: 10.1080/15528014.2021.1971436.
Ohme, J., Araujo, T., Boeschoten, L., Freelon, D., Ram, N., B. Reeves, B., N. Robinson, T., (2023) Digital Trace Data Collection for Social Media Effects Research: APIs, Data Donation, and (Screen) Tracking, Communication Methods and Measures, DOI: 10.1080/19312458.2023.2181319.
Valaskivi, K., Jääskeläinen, P., Huhtamäki, J., & Sumiala, J. (2023). ”Holy shit!!! Jos tuo ei herätä ihmisiä niin sitten ei mikään!” Salaliittoteoreettinen populistinen kuvittelu ja tunnestruktuurit sosiaalisessa mediassa. Media & viestintä, 46(1), 67–91. DOI: https://doi.org/10.23983/mv.128479.
Muiden yliopistojen ohjeistuksia
Helsingin yliopisto: Aineisto-opas: somedata