Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

Tutkimuksen vaikuttavuus ja näkyvyys: Altmetriikka

Näkyvyytesi sosiaalisessa mediassa

Herättääkö tutkimuksesi keskustelua?
Voit seurata tutkimuksestasi käytävää keskustelua ja sen saamaa huomiota sosiaalisessa mediassa Altmetric Explorer -työkalun avulla. Katso mm. tutkimuksesi saamat twiitit, Mendeley-tallennukset ja blogi-postaukset.

Mitä on altmetriikka?

Altmetriikka (article level metrics / alternative metrics) seuraa tutkimuksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja muualla verkossa, mm:

  • Paljonko julkaisua verkossa katsotaan, ladataan, suositellaan tai siitä keskustellaan.
  • Pyrkii löytämään vastauksia siihen, mitä tieteessä tapahtuu juuri nyt.
  • Auttaa tunnistamaan tutkimuksen saamaa huomiota.
  • Antaa siten osviittaa artikkelin yhteiskunnallisesta, taloudellisesta tai kulttuurisesta merkityksestä jo ennen viittausten kertymistä.

Altmetric Explorer

Logo

Altmetric Explorer

  • on analyysipalvelu, joka tuo esiin tutkimuksen / tutkijan verkkonäkyvyyttä
  • tavoittaa julkaisujen uutisissa, somessa, wikipediassa jne. saamaa huomiota
  • tavoittaa julkaisuja, joilla on jokin id kuten DOI, PubMed ID, ISBN, Handle, arXiv ID, ADS ID, SSRN ID, RePEC ID, URN, ClinicalTrials.gov record, URL (custom service)
  • seuraa eri lähteitä, tunnistaa julkaisuja niiden id:n perusteella ja kokoaa yhteen julkaisujen eri lähteissä saaman huomion
  • Voit asentaa selaimeen ilmaisen lisäosan Altmetric it!, joka tuo yksittäisen julkaisun saaman huomion esille.
  • Tutustu palvelun taustalähteisiin.
  • Altmetric Exploreria voi käyttää kampuksella kuten muitakin tietokantoja.
  • Etäkäytössä kirjaudu TUNI-tunnuksella.
  • Jos haluat tallentaa hakuja, tee itsellesi käyttäjätunnus.
  • Käytä yliopiston sähköpostiosoitetta tilin tekemiseen.

Altmetric Blog

Altmetric Support -portal: find answers, fill a contact form etc.