Skip to main content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

TUNICRIS-opas: Usein kysytyt kysymykset (UKK)

Usein kysytyt kysymykset (UKK)

Löydät vastaukset TUNICRISin käyttöön liittyviin kysymyksiin tästä oppaasta tai tämän sivun UKK-kysymys-vastaus-palstalta. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, ota yhteyttä cris.tau@tuni.fi.

Miksi en pysty kirjautumaan TUNICRISiin?

Mistä profiilin tiedot tulevat?

Miten lisään profiiliin uusia tietoja?

Löytyvätkö kaikki vanhat julkaisuni ja asiantuntijatietoni TUNICRISistä?

Huomasin muutoksia julkaisujeni OKM:n julkaisutyypeissä verrattuna vanhaan järjestelmään (SoleCRIS, TUTCRIS, Julki). Mistä tämä johtuu?

Kuka korjaa julkaisutiedoissa olevat virheet?

Voinko lisätä Tampereen yliopiston ulkopuoliset julkaisut ja aktiviteetit TUNICRISiin?

Mitä tietoja julkisessa portaalissa näkyy?

Kuinka voin piilottaa tietoja näkyvistä?

Sain sähköpostitse ilmoituksen, että minut on liitetty TUNICRISissä julkaisuun. Mitä teen?

Profiilissani ei näy yhteistyönäkymää, joka esittää julkaisujen yhteistyötä eri maiden välillä. Mistä tämä johtuu?

Kuinka kauan kirjastolla menee julkaisutietojen tarkistamiseen?

---

Miksi en pysty kirjautumaan TUNICRISiin?

Yliopiston henkilöstö: kaikkia käyttäjätunnuksia ei synkronoida automaattisesti järjestelmään. Automaattinen käyttöoikeus TUNICRISiin muodostuu tutkimus- ja opetushenkilöstölle sekä laajan resurssisopimuksen tehneille. TUNICRISin automaattiset käyttöoikeudet ovat siis käytössä rajatummalla henkilöstöryhmällä kuin SoleCRISissa käytössä olleet käyttöoikeudet. Mikäli kuulut muuhun henkilöstöryhmään, voit hakea käyttöoikeuden erikseen käyttövaltuushallinnan kautta (id.tuni.fi). Jos julkaiset ja tarvitset henkilökohtaisen profiilin, hae käyttöoikeutta "Henkilöprofiili". Mikäli tarvitset käyttöoikeutta hallinnollisiin tehtäviin, hae käyttöoikeutta "Raportoija". Ongelmatilanteessa ota yhteyttä osoitteeseen cris.tau@tuni.fi.

PSHP:n henkilöstö: PSHP:n tutkijoiden on ilmoitettava tekevänsä tieteellistä tutkimustyötä, jotta henkilötiedot siirtyvät PSHP:lta TUNICRISiin. Ilmoittaminen tapahtuu PSHP:n intranetissä HR-työpöydän henkilötietojen muutoslomakkeella. Kun ilmoittautuminen on tehty, saat TUNI-tunnuksen PSHP:n sähköpostisoitteeseen. Uutta tunnusta ei toimiteta, jos sinulla on TUNI-tunnus ennestään.

Mistä profiilin tiedot tulevat?

Tutkimus- ja opetushenkilöstön sekä jatko-opiskelijoiden perustiedot (henkilötiedot, nimike, yksikkö) synkronoidaan TUNICRISiin automaattisesti yliopiston ja PSHP:n muista järjestelmistä. Tiedot päivittyvät kerran vuorokaudessa. Mikäli huomaat tuoduissa tiedoissa virheitä, ota meihin yhteyttä, ja välitämme tiedon eteenpäin eri lähdejärjestelmien vastuuhenkilöille. Perustietojen lisäksi voit tallentaa profiiliisi vapaaehtoisia asiantuntijatietoja. Pidä asiantuntijatietosi aina ajan tasalla päivittämällä tiedot heti niiden muuttuessa.

Miten lisään profiiliin uusia tietoja?

Personal -> Edit profile. Profiiliin voidaan lisätä perustietojen lisäksi esimerkiksi Tampereen yliopiston ulkopuolisia koulutustietoja ja työtehtäviä, ohjaustietoja, tunnistetietoja (esim. ORCID, ResearcherID, ISNI), valokuva, linkkejä sekä muita tietoja, jotka voidaan esittää julkisessa TUNICRIS-portaalissa. Tietoja voidaan hyödyntää myös järjestelmän CV-työkalussa.

Löytyvätkö kaikki vanhat julkaisuni ja asiantuntijatietoni TUNICRISistä?

TUNICRISiin tuodaan kaikki sisältö vanhoista järjestelmistä (SoleCRIS, TUTCRIS, Julki). Alkuvaiheessa asiantuntijatiedoissa voi olla vielä puutteita, mutta lisäämme sisältöä TUNICRISiin mahdollisimman pian.

Huomasin muutoksia julkaisujeni OKM:n julkaisutyypeissä verrattuna vanhaan järjestelmään (SoleCRIS, TUTCRIS, Julki). Mistä tämä johtuu?

OKM:n julkaisutyyppien kriteerit ovat muuttuneet vuosien saatossa. TUNICRISissa julkaisujen julkaisutyypit määritellään tämänhetkisten OKM:n julkaisutyyppikriteerien mukaisesti. Näin ollen vanhemmissa julkaisuissa voi olla muutoksia julkaisujen OKM:n julkaisutyypeissä verrattuna vanhoihin järjestelmiin.

Kuka korjaa julkaisutiedoissa olevat virheet?

Tutkijat voivat korjata omissa julkaisutiedoissaan esiintyviä virheitä suoraan järjestelmässä, jolloin tiedot palautuvat kirjaston tarkistettavaksi. Vaihtoehtoisesti kaikista virheistä voi ilmoittaa myös osoitteeseen cris.tau@tuni.fi.

Voinko lisätä Tampereen yliopiston ulkopuoliset julkaisut ja aktiviteetit TUNICRISiin?

Tavoitteena on, että henkilöstön osaaminen näkyisi TUNICRIS-järjestelmässä ja julkisessa portaalissa niin hyvin kuin mahdollista. Vanhojen julkaisujen ja aktiviteettien lisääminen on siis toivottua, mutta ei pakollista. Tampereen yliopiston ulkopuolisten julkaisujen ja aktiviteettien lisääminen mahdollistaa oman profiilin ja CV:n ylläpidon TUNICRIS-portaalissa. 

Mitä tietoja julkisessa portaalissa näkyy?

Julkisessa portaalissa näkyy henkilöstön perustiedot sekä kaikki sellaiset julkaisut ja aktiviteetit, joita ei ole erikseen määritelty näkymättömiksi.

Kuinka voin piilottaa tietoja näkyvistä?

Suosittelemme kaikille tutkijoille profiilin asettamista avoimeksi (Public), jotta asiantuntijatietosi näkyvät julkisesti kaikille järjestelmän selaajille. Tarpeen mukaan voit kuitenkin valita myös suljetumman näkyvyyden tiedoille. Lisätietoja oppaamme sivulla Omat asiantuntijatiedot.

Sain sähköpostitse ilmoituksen, että minut on liitetty TUNICRISissä julkaisuun. Mitä teen?

Varmista ensin, että kyseessä on sinun julkaisusi. Mikäli sinut on liitetty virheellisesti julkaisuun, voit käyttää järjestelmän ”Not mine – disclaim content” –toimintoa. Julkaisuihin tulisi lisätä tieteenala kohtaan ”Field of science, Statistics Finland sekä liittää julkaisuun julkaisun rinnakkaistallennettava versio (useimmiten accepted manuscript). Lisätietoja rinnakkaistallennuksesta sivulla Rinnakkaistallentaminen.

Profiilissani ei näy yhteistyönäkymää, joka esittää julkaisujen yhteistyötä eri maiden välillä. Mistä tämä johtuu?

TUNICRISin etusivulla, yksiköiden sivuilla ja henkilökohtaisissa profiileissa näkyy yhteistyönäkymä, joka esittää julkaisuissa tehtyä yhteistyötä maittain. Kartan muodostuminen vaatii kuitenkin julkaisujen tietoihin tiedot kaikkien kanssakirjoittajien affiliaatiosta. SoleCRISista ja Julkista tuoduissa julkaisuissa ei affiliaatiota ole, joten näiden julkaisujen osalta karttaa ei voida näyttää. Uusiin, importointien kautta tuleviin julkaisuihin affiliaatiot saadaan pääsääntöisesti mukaan, joten näkymiä ilmestyy lisää pikku hiljaa.

Kuinka kauan kirjastolla menee julkaisutietojen tarkistamiseen?

Kirjasto pyrkii importoimaan uusia tietoja Scopus- ja WoS-tietokannoista vähintään kahden viikon välein. Tutkijoiden manuaalisesti lisäämät julkaisut kirjasto pyrkii tarkistamaan kahden viikon kuluessa, mikäli julkaisu on ilmestynyt ja kaikki tietojen tarkistamiseen liittyvät tiedot helposti saatavilla.