Tutkijan opas vastuulliseen ja avoimeen tieteeseen

Kirjaston opas tutkimuksen ja tutkijan tueksi

Trepossa julkaiseminen ja ISBN-tunnuksen hakeminen

Trepo on Tampereen yliopiston avoin julkaisuarkisto, joka sisältää opinnäytteitä, rinnakkaistallennettuja tutkimusjulkaisuja ja muuta yliopistossa tuotettua aineistoa.

Erillisteokset ja sarjajulkaisut -kokoelmassa on mahdollista julkaista avoimesti esimerkiksi tutkimushankkeiden raportteja, working papereita, oppaita, konferenssijulkaisuja ja yksiköiden sarjoja.

Miksi julkaista Trepossa?

• Nopea julkaisuprosessi sähköisten lomakkeiden kautta.
  • Julkaisut ovat avoimesti saatavilla ja ne on mahdollista julkaista CC-lisenssillä.
  • Julkaisut saavat ISBN-tunnuksen ja pysyvän verkko-osoitteen (URN-tunnus).
  • Julkaisuarkisto turvaa julkaisujen pitkäaikaissäilyvyyden.
  • Julkaisut ovat helposti löydettävissä hakukoneiden ja -palveluiden kautta.

Näin julkaiset Trepossa

HUOM! Tutkimusjulkaisujen rinnakkaistallenteet tallennetaan TUNICRIS-tutkimustietojärjestelmään: Rinnakkaistallentaminen

Yliopiston julkaisusarjat

Erillisteokset ja sarjajulkaisut -kokoelman julkaisuista suurin osa on erillisteoksia, jotka eivät kuulu mihinkään julkaisusarjaan. Omia julkaisusarjoja on joillain yksiköillä ja tutkimuskeskuksilla. Sarjojen perustamisesta ja julkaisutoiminnan koordinoinnista vastaavat yksiköt. ISSN-tunnus on julkaisusarjan kansainvälinen tunnus, jonka avulla sarja voidaan tunnistaa. ISSN-tunnusta voi hakea sarjalle, jossa julkaisutoiminta on jatkuvaa ja periaatteessa päättymätöntä. Moniosaiset teokset ja projektien julkaisusarjat eivät ole jatkuvia julkaisuja, koska ne on yleensä suunniteltu päättyviksi. Perustettavalle sarjalle on haettava ISSN-tunnus Suomen ISSN-keskuksesta.

Email: library@tuni.fi
P. 0294 520 900