Käsikirjoitusarkisto: Muu aineisto

Muu aineisto

Arkistossa säilytetään itsenäisten henkilönnimeä kantavien kokoelmien lisäksi muuta, näihin kuulumatonta aineistoa, joka on luokiteltu sisällön mukaan. Tätä aineistoa on kertynyt arkistoon pienempinä erinä yksityishenkilöiden lahjoittamana tai yliopiston laitoksilta.

B Käsikirjoitukset

Ba  Kaunokirjalliset käsikirjoitukset

Yksittäisiä käsikirjoituksia tai niiden kopioita, monisteita yms. jotka eivät liity arkiston muihin kokoelmiin.

Bb  Tutkimukset

• Elo, Paavo S.: Cervantes ja Kivi, Toivo Pekkasen tie (käsikirjoitusten konekirjoituskopiot)
  • Faros-seuran aineistoa
  • Helomaa, Ilmari: Itä-Karjalan sotilashallintoa koskevia muistioita Antti Laineen väitöskirjan johdosta
  • Hormia, Armo: Älä pelkää (käsikirjoitus)
  • Huttunen, Lassi: Etelä-Pohjanmaan henkirikollisuudesta 1749-1900 (lisensiaattityön tutkimusaineistoa)
  • Hyvönen, J.T.: Avarampia näköaloja kieltolakiasiassa (ilm. 1930, käsikirjoitus)
  • Mikkonen, Anshelm: Uskon ja tiedon sopusointu erityisesti Leibnizin järjestelmää silmälläpitäen (käsikirjoituskopio)
  • Rinne, Allan: Merenkulkuoppi (käsikirjoitus + kaavakuvia)
  • Toiviainen, Juhana: Luennot rahatalousopista (YKK)
  • Kielitieteellisiä muistiinpanoja (viro, vepsä, vatja, suomi)
  • Turun kirjailijoiden runoseminaari 1962 (alustus ja puheenvuorot)

Bc  Piirustukset, arkkitehtuuri

Arkistossa on mm. taiteilija Alpo Jaakolan (1929-1997) Ylioppilaslehdessä 1960-luvulla julkaistujen sarjakuvien alkuperäispiirrosten valokopiot, jotka hän lahjoitti itse kotimaisen kirjallisuuden laitokselle. (Bc 1)

Uusia aineistoja 2003:

• Raguenet, A. : Matériaux et documents d'architecture et la sculpture. - Paris : Ducher, 1896.(Bc 3)
  • Suunnitelma J. V. Snellmanin asuntoon, osoitteessa Georgsgatan 24, alkuperäiset piirustukset. (Bc 4)
  • Kenkätehtaasta kirjastoksi. Attilan suunnitelma ja rakennuspiirustuksia, 1975. (Bc 5)

Bd  Historialliset asiakirjat

• Pirkkalan pitäjän vankikuljetuslistat (1830-50)
  • Tampereen Reaalilyseon toverikunnan vuosikertomukset vuosilta 1898 ja 1905
  • vanhoja perukirjoja, lupakirjoja, maksukuitteja ym.

Be  Kartat

Käsikirjoitusarkisto ei varsinaisesti ole karttojen säilytyspaikka ja sinne on päätynyt vain pari toisen maailmansodan aikaista karttaa.

Kirjaston normaalia karttavalikoimaa ja sen lainattavuutta voi tiedustella kirjaston asiakaspalvelusta.

Bf  Päiväkirjat, muistiinpanot

Bg  Nuotit

Nuotteja ja nuottikäsikirjoituksia 0,72 hyllymetriä. Mukana ovat mm. taiteilija Aarnikotkan ja Paul Fogelbergin lahjoitukset.

Nuotteja on myös Aleksei Krasnostovskin kokoelmassa.

C Kirjeet

Muihin kokoelmiin kuulumattomia lahjoituksina tulleita tai hankittuja kirjeitä. Tarkemmat tiedot saatavissa kirjaston asiakaspalvlusta.

• Mannerheim, Carl Gustaf (1 kirje) + Salmelainen, Eino (1 kirje)
  • Ilmari Kiannolta Eeva Ruususelle (kirje + valokuvia)
  • J.V. Calamniuksen kirjeet neiti Flanderille (kopiot)
  • Heikki Lounajan kirjeet Eino Kauppiselle / koonnut Taimi Pulkkinen
  • Yhteiskunnallisen Korkeakoulun tutkimusosastolle lähetettyjä kirjeitä prof. Unto Kupiaisen Maiju Lassila -esitelmän johdosta
  • Huhti, Heikki. Lapin erakolle saapuneita kirjeitä ja elämäkerrallista aineistoa
  • Eino Leinon kortteja Aino Nevasaarelle; Volter Kilven saama kortti; Kalle Päätalon kiitoskortti kirjastolle 13.12.94

D Valokuvat

Muihin kokoelmiin kuulumatonta kuva-aineistoa:

• valokuvia kirjailijoista
  • valokuvia (postikorttikoko) suomalaisista näyttelijöistä ja teatteriesityksistä 1910-1940 -luvuilta
  • valokuvia (postikorttikoko) Tampereen Työväen Teatterin esityksistä 1920-1940 -luvuilta
  • Yhteiskunnalliseen Korkeakouluun ja Tampereen yliopistoon liittyviä valokuvia
  • kirjastoautoihin liittyvää valokuva- ym. aineistoa Englannista ja Norjasta
  • vuoden 1918 sotatapahtumiin liittyviä valokuvia mm. Tampereelta
  • valokuvia Neuvostoliitosta (1937-1939)
  • Lotta Svärd Pohjois-Hämeen piirin valokuvia (järjestämättä)
  • kuvia ja painomateriaalia Berliinistä ja Berliinin muurista
  • 27 x 21 cm:n kokoisia 1960-luvun painokuvia kirjailijoista

E Painotuotteet

Ea  Lehtileikkeet, leikekirjat

• Elsa Halmisen leikekirjat käsittelevät sotaa käyneen Suomen saamaa huomiota Amerikan lehdistössä vuosina 1939-1944. Koottu New Yorkissa
  • Västeråsin aapinen (Agricolan). Lehtileikkeitä Ruotsista löydetystä aapisesta
  • Leikekirja. Suomen ja Neuvostoliiton suhteet sekä kansainvälinen politiikka suomalaisessa lehdistössä vuonna 1919
  • Ilo Juhani Jaatisen kirjallisuusarvosteluja. Jaatisen leikevihkoja, jotka sisältävät hänen kirjallisuusarvostelujaan ja artikkelejaan, mukana Filosofisen yhdistyksen pöytäkirjaa vuodelta 1911

Eb  Lehdet

Kansalaiskorkeakoulun ja myöhemmin Yhteiskunnallisen Korkeakoulun oppilaiden käsin kuvittamat lehdet kuten Kansalainen, Tähkä ja Preventisti liittyvät yliopiston ja oppilaskunnan toiminnan historiaan.

Tällä hetkellä ei kirjoja.

Ed  Muut painotuotteet

Julisteita, eräiden oppilaitosten 1970-luvun vuosikertomuksia ym. satunnaista.

F Muut / Sekalaiset

Fa  Yhteiskunnallisen Korkeakoulun ja Tampereen yliopiston vaiheisiin liittyvää sekalaista aineistoa

• YKK:n tutkintojen ja opetuksen suunnittelua
  • opinnäytteitä ja tutkielmia YKK:n ajoilta
  • YKK:n muutto Helsingistä Tampereelle
  • Acta-juhlakirjojen aineistoa ja yliopiston juhlavuosiin liittyviä painotuotteita, matrikkeleja ym.
  • YKK:n oppilaskuntien lehdet: ks. Eb

Fb  Muuta, sekasisältöistä tai sekalaista

G Esineet

• Helsingin yliopiston lahjoittama pergamentti (kirjankansi)