Skip to Main Content
It looks like you're using Internet Explorer 11 or older. This website works best with modern browsers such as the latest versions of Chrome, Firefox, Safari, and Edge. If you continue with this browser, you may see unexpected results.

E-aineisto-opas: Ongelmatilanteita

En saa ladattua e-kirjaa koneelleni Ellibsistä

Yleistä

Osaa Ellibsin kirjoista ei voi lukea selaimessa vaan ne täytyy ladata omalle koneelle luettavaksi. Tällöin tarvitset koneellesi asennetun Adobe Digital Edition (ADE) -sovelluksen.

Halutessasi voit myös auktorisoida Adobe Digital Edition -sovelluksesi. Tällöin lainaamasi tai hankkimasi kirjat synkronisoituvat eri laitteidesi välillä. Auktorisointia varten tarvitset Adobe tilin. Ohjeet tilin luomiseksi sekä sovelluksen asentamiseksi löydät Ellibsin ohjesivulta.

Mobiililaitteilla Ellibsin kirjoja suositellaan luettavan Ellibsin omalla sovelluksella, joka löytyy sovelluskaupoista.

Kirjan lataaminen Ellibsistä

Tässä vaiheessa sinulla pitäisi olla Adobe Digital Editions asennettuna ja valtuutettuna (Authorize) koneellasi.

Ellibs-palvelusta valitse "lataa koneellesi" ja laina-aika.

Ellibs - lataa koneellesi.

 

Valitessasi "lataa koneelle" -linkin, sinua pyydetään hyväksymään tietojesi käsittely ja kirjautumaan HAKA-palveluun TUNI-tunnuksillasi. Kirjaudu sisään.

Kirjaudu sisään.

Onnistuneen kirjautumisen jälkeen palaat takaisin kirjan lataus näkymään. Valitse uudelleen "Lataa koneellesi". Tämän jälkeen saat ilmoituksen, että seuraavaksi koneellesi ladataan URLLink.acsm-tiedosto.

ilmoitus tiedoston lataamisesta

Seuraavaksi saat valinnan joko avata tiedosto tai tallentaa se koneellesi.

Mikäli koneesi tarjoaa vaihtoehtoa avata tiedosto Adobe Digital Editions -sovelluksella valitse se (yllä). Jos tätä vaihtoehtoa ei ole tai tiedoston avaamisessa on ongelmaa, tallenna URLLink.acsm -tiedosto koneellesi haluamaasi hakemistoon valistemalla "Save a File". Tallentamisen jälkeen kyseinen tiedosto on tunnin ajan aktiivinen, eli sillä saa tunnin ajan kirjan auki.

 

Adobe Digital Editions - Add to library.

Avaa Adobe Digital Editions -sovellus hakemalla se käynnistys-valikosta. Sovelluksen ylävalikosta valitse File -> Add to Library.

Adobe Digital Editions - Add items to Library.

Valitse oikeasta alanurkasta tiedostotyypiksi "Adobe Content Server Message(*.acsm)", etsi tallentamasi URLLink.acsm tiedosto koneeltasi ja avaa se. Nyt kirjan pitäisi aueta. Jos saat virheilmoituksen, varmista että olet autorisoinut Adobe Digital Editionsin yllä olleen Ellibsin linkin ohjeiden mukaisesti. Jos kirja ei edelleenkään aukea, ota ruutukaappaus saamastasi virheilmoituksesta ja ota yhtyettä kirjasto@tuni.fi -osoitteeseen.

Muita vinkkejä e-kirjan latausongelmiin

  • Kokeile latausta eri selaimella, yksityisyystilassa tai tyhjennä selaimen muisti ja kokeile uudelleen
  • Ellibs on omien ohjeidensa mukaan (https://www.ellibs.com/fi/node/146366) havainnut uudempien koneiden Intel-näytönohjaimien joidenkin versioiden saattavan aiheuttaa ongelmaa joka liittyy sivujen kääntelyyn tai näkyy muuten Adobe Digital Editionsin  sivujen näyttämisessä ongelmana. Nämä tilanteet ovat selvinneet koneen näytönohjaimen päivityksellä.
  • Jos olet auktorisoinut Adobe Digital Editions -lukuohjelman Adobe ID -tunnuksella, poista auktorisointi  Help-valikon kohdasta Erase Authorization. Klikkaa tämän jälkeen Help > Authorize Computer > Syötä Adobe ID -tunnuksesi TAI valitse alareunan vaihtoehto "I want to authorize my computer without an ID" ja lataa e-kirja uudelleen.
  • Jos Adobe Digital Editionsin kanssa tuntuu olevan ylitsepääsemättömiä ongelmia monesti apu on löytynyt jostakin toisesta lukuohjelmasta. Esimerkiksi Bluefire reader toimii usein hyvin. Bluefire readerin voi ladata osoitteesta: https://www.bluefirereader.com/bluefire-reader.html.

Vinkkejä lehtitietokantojen käyttöön

Tietokantojen omissa käyttöliittymissä, esim. EBSCOssa

  • Vältä Back/Edellinen -selainpainikkeen käyttöä. Navigoi aina sivun painikkeilla, älä selaimen painikkeilla.
  • Tyhjennä selaimen välimuisti, väliaikaistiedostot ja evästeet. Käynnistä sen jälkeen selain uudelleen, sillä useimmiten tyhjennys tapahtuu vasta kun selain suljetaan.
  • Kokeile myös yksityisyystilaa (private, incognito), se saattaa vähentää evästeongelmia.
  • Useiden välilehtien käyttö samassa palvelussa saattaa aiheuttaa ongelmia.
  • Jos haluat tutkia eri tietokantoja niin, että vain yksi tietokanta on valittuna, voit tehdä sen vain yksi kerrallaan samassa selaimessa.
  • Jos ongelma jatkuu, kokeile toista selainta.

Logo

Email: library@tuni.fi
P. 0294 520 900

Kirjaston kotisivut | Library homepage
Andor

Palaute | Feedback