Skip to Main Content

Avoin oppiminen ja avoimet oppimateriaalit: Tekoäly

Tekoäly & avoimet oppimateriaalit

Tekoälyn  (AI) avulla tietokonejärjestelmät saadaan suorittamaan erilaisia monimutkaisia tehtäviä ja oppimaan näistä tehtävistä. Se käyttää koneoppimiseksi kutsuttua prosessia kuvien, tekstien ja muun materiaalin kuvioiden tunnistamiseen. Tähän prosessiin voi sisältyä ihmisen panos tai se voi olla täysin automatisoitu. Generatiivinen tekoäly (generative artificial intelligence, genAI) on tietynlainen tekoäly, joka on suunniteltu tuottamaan uutta tekstiä, kuvaa, videota tai ääntä tutkittuun sisältöön perustuen.

Ohjeita (in English)

Edut ja haasteet

Kuinka voit hyödyntää tekoälyä avointen oppimateriaalien luomisessa:

1) Suunnittelu: ideoiden, hahmotelmien, tavoitteiden, yhteenvetojen, oppituntisuunnitelmien ja keskustelukysymysten tuottaminen.

2) Luominen: sisältö, tietokilpailut, rubriikat, pelillistäminen, tarkistuslistat, tehtävät, arvioinnit, esimerkit tai skenaariot teorioista ja käsitteistä, visuaaliset apuvälineet.

3) Tarkistaminen ja päivittäminen, käännökset, kuvatekstit, 

Mitä asioita on hyvä ottaa huomioon tekoälyn hyödyntämisessä, kun luo avoimia oppimateriaaleja: 

  • Saavutettavuus
  • Tekoälyn tuottaman sisällön laatu ja luotettavuus
  • Tietosuoja ja tietoturva
  • Tekoälyteknologioiden tasapuolinen saatavuus
  • Omistajuus ja tekijänoikeudet: Tekoälyn tuottama sisältö herättää monimutkaisia kysymyksiä tekijänoikeuksista ja omistusoikeudesta.
  • Hallusinaatiot: Generatiivisen tekoälyn hallusinaatio ilmenee, kun tekoälyjärjestelmä tuottaa informaatiota, joka on virheellistä, harhaanjohtavaa tai täysin irrallista kysytystä aiheesta.
  • Eettiset asiat

Tampereen yliopiston kirjaston oppaassa: Tekoälyn eettinen ja arvioiva käyttö 

 

Tekoäly - ohjeita ja oppaita

Kuvituskuva

Artikkeleita ja verkkosivuja/Articles and Websites

  • Bozkurt, A., Xiao, J., Farrow, R., Bai, J. Y. H., Nerantzi, C., Moore, S., … Asino, T. I. (2024). The Manifesto for Teaching and Learning in a Time of Generative AI: A Critical Collective Stance to Better Navigate the Future. Open Praxis, 16 (4), 487–513. https://doi.org/10.55982/openpraxis.16.4.777
  • Bozkurt, A. (2023) Generative AI, Synthetic Contents, Open Educational Resources (OER), and Open Educational Practices (OEP): A New Front in the Openness Landscape, Open Praxis, 15(3), p. 178–184. Available at: https://doi.org/10.55982/openpraxis.15.3.579.
  • Ossiannilsson, E., Ulloa Cazarez, R.L., Goode, C., Mansour, C. and De Gusmão, C.M.G. (2024) Artificial Intelligence Use to Empower the Implementation of OER and the UNESCO OER Recommendation, Open Praxis, 16(2), p. 237–257. Available at: https://doi.org/10.55982/openpraxis.16.2.650.
  • Panke, S. (2024). Open Educational Resources and Artificial Intelligence for Future Open Education. Mousaion, 42(1). https://doi.org/10.25159/2663-659X/15106
  • Tlili, A., Agyemang Adarkwah, M., Lo, C. K., Bozkurt, A., Burgos, D., Bonk, C. J., Costello, E., Mishra, S., Stracke, C. M., & Huang, R. (2024). Taming the Monster: How can Open Education Promote the Effective and Safe use of Generative AI in Education?. Journal of Learning for Development, 11(3), 398–413. https://doi.org/10.56059/jl4d.v11i3.1657

Logo

Email: library@tuni.fi
P. 0294 520 900

Kirjaston kotisivut | Library homepage
Andor

Palaute | Feedback