Miten oppimisen ja oppimateriaalien avoimuudesta voi meritoitua?
Miksi julkaista avoimesti?
Tampereen korkeakouluyhteisössä huomioidaan kansalliset ja kansainväliset linjaukset:
1) UNESCOn suositus avoimista oppimateriaaleista (2019) on kansainvälisesti tärkeimpiä avoimia oppimateriaaleja käsitteleviä linjauksia.
2) Avoimen tieteen sihteeristössä (TSV) tuetaan tutkimusyhteisöä laatimaan yhteisiä linjauksia ja suosituksia tukemaan tieteen ja tutkimuksen avointa saatavuutta.
3) Kansallinen osalinjaus oppimateriaalien avoimesta saatavuudesta:
4) Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation (AVOTT) Toimintakulttuurin avoimuuden asiantuntijaryhmä on laatinut yhteistyössä AVOTT-ohjausryhmän ja koko tutkimusyhteisön kanssa linjauksen toimintakulttuurin avoimuuden edistämiseksi. Linjauksessa huomioidaan myös oppimisen avoimuus.
"Organisaatio suosittelee, että avoimien oppimateriaalien laatijat vievät oppimateriaalien metatiedot mahdollisimman kattavasti Avointen oppimateriaalien kirjastoon." s.13