Vastuullisen ja avoimen tieteen koulutukset

Miten tehdä tutkimuksesta FAIR?

Torstaina 18.1.2024 klo 12.15-13.15

Koulutus on suunnattu kaikille tutkimuksen löydettävyydestä, saatavuudesta, yhteentoimivuudesta ja uudelleenkäytettävyydestä kiinnostuneille: tutkijoille, henkilökunnalle ja opiskelijoille. Erityisesti suosittelemme koulutusta heille, jotka valmistelevat rahoitushakemusta, jossa kertovat miten aikovat tehdä tutkimuksestaan FAIR-periaatteiden mukaista.​

• Ymmärrät, mitä aineiston FAIR-periaatteilla tarkoitetaan
  • Ymmärrät, mitä aineistonhallinnalla tutkimuksen elinkaaren eri vaiheissa tarkoitetaan ​
  • Tunnistat tavallisimmat ratkaisut ja palvelut, joiden avulla voit tehdä tutkimuksestasi FAIR-periaatteiden mukaista
  • Osaat kirjoittaa tutkimushakemukseen osion, jossa kerrot miten aiot tehdä tutkimuksestasi FAIR
  • Löydät lisäohjeita ja tiedät mistä pyytää tarvittaessa apua

Research data management and data documentation in long-term research projects -webinar

Thursday 8th of February 2024 at 10.00-12.00

The recording of the event https://video.csc.fi/media/t/0_x56vn43j (available until 23rd of February) . The slides of the presentations above.

CSC and University of Tampere are organizing a virtual event about practical research data management and data documentation in long term research projects. We will hear at least two researchers talking about their experiences, methods and ways of working.

Practical data management and data documentation plays a key role in long term research projects. The availability and comprehensibility of documentation must be ensured throughout the long process. It is vital that the data is understandable both for e.g. new researchers in the project and for the potential data reusers. In this session, we will hear how data has been described over the years, what has been agreed on practical data management issues, whether methods have changed over time and what difficulties researchers have encountered in their data management..

Language: The event is held in English.

Audience: Everyone interested are welcome to join! The event is aimed for researchers and data support personnel.

More information: paivi.rauste [at] csc.fi / siiri.fuchs [at] csc.fi

Tutkimusaineiston kuvailutietojen julkaiseminen TUNICRIS-järjestelmässä

Perjantaina 16.2.2024 klo 9.15-9.45

Kuinka teen tutkimusaineistostani löydettävämmän? Voinko tallentaa tutkimusaineistoni julkiset kuvailutiedot TUNICRISiin?
Tässä koulutuksessa perehdytään tutkimusaineiston julkisten kuvailutietojen tallentamiseen TUNICRIS-tutkimustietojärjestelmässä. Käymme yhdessä läpi millaisia tietoja tutkimusaineistostasi olisi hyvä tallentaa tutkimustietojärjestelmään ja kuinka ne tulevat näkyviin järjestelmän julkiseen portaaliin.

Koulutuksen jälkeen hallitset seuraavia asioita:

• Opit tallentamaan julkiset kuvailutiedot tutkimusaineistostasi TUNICRISiin
  • Hahmotat, millä eri tavoilla järjestelmään on mahdollista lisätä tietoja ja mihin tietoja hyödynnetään edelleen
  • Löydät lisäohjeita ja tiedät mistä pyytää tarvittaessa apua

Kouluttajina toimivat kirjaston avoimen tieteen asiantuntijat. Koulutus järjestetään Zoomissa, eikä sitä tallenneta.

Miten teen aineistostani FAIR Tietoarkiston avulla?

Keskiviikkona 6.3.2024 klo 10.00-11.00

Koulutus on suunnattu kaikille tutkimuksen löydettävyydestä, saatavuudesta, yhteentoimivuudesta ja uudelleenkäytettävyydestä kiinnostuneille: tutkijoille, henkilökunnalle ja datapalveluissa työskenteleville.

• Osaat arvioida, miten FAIR otetaan huomioon datanhallinnassa
  • Tunnet datan arvioinnin laatukriteereitä
  • Tiedät, miten Tietoarkistosta saa palvelua näissä asioissa

Kouluttajina toimivat Tietoarkiston asiantuntijat. Koulutus järjestetään Zoomissa, eikä sitä tallenneta.

Tutkimusaineistoista sopiminen -koulutus

Tiistaina 26.3.2024 klo 10.15-11.15

Koulutus on suunnattu kaikille kiinnostuneille: tutkijoille, henkilökunnalle ja opiskelijoille.

Koulutuksen jälkeen hallitset seuraavia asioita:​

• Ymmärrät, mistä eri asioista kannattaa sopia tutkimuksen elinkaaren aikana
  • Tunnistat tietosuojaan liittyvät sopimukset
  • Tunnistat yhteistyöhankkeeseen liittyvät sopimukset
  • Tunnistat opinnäytetyöhön liittyvät sopimukset
  • Tunnistat tavat, joilla pystyt tuottamaan aineistosi uudelleenkäytettävää

Infrastruktuurihankkeet ja tietosuoja

Torstaina  4.4.2024 klo 10.00-11.00

Tämä koulutus on tarkoitettu erityisesti niille, jotka ovat mukana Suomen Akatemian FIRI-haussa vuoden 2024 keväällä, eli hankkeiden PI:t sekä muut tutkimusinfroissa työskentelevät tukihenkilöt, mutta koulutukseen saavat tulla myös ne, jotka ovat kiinnostuneet infrojen tietosuoja-asioista.

Koulutuksessa käymme läpi tutkimusinfrastuktuurien tietosuojaan liittyviä periaatteita, miten henkilötietojen käsittely tulisi tutkimusinfrastuktuureissa huomioida ja minkälainen on tutkimusinfrastuktuurien tietosuojailmoitus.

Kouluttajina toimivat kirjaston datapalvelun asiantuntijat. Koulutus järjestetään Zoomissa, eikä sitä tallenneta. Koulutuksen kieli on englanti.

Miten kirjoitan aineistonhallintasuunnitelman Suomen Akatemian projektille?

Tiistaina 18.6.2024, klo 12.15-13.15 Ilmoittautumislinkki (koulutus pidetään englanniksi)

Koulutus on suunnattu erityisesti Akatemian rahoitusta hakeneille tutkijoille, väitöskirjan tekijöille ja kaikille aineistonhallinnan suunnittelusta kiinnostuneille.

Koulutuksen jälkeent: hallitset seuraavia asioita:

• Tiedät, mitä aineistonhallinnassa tulisi ottaa huomioon ja mitä suunnitelmaan kannattaa kirjoittaa
  • Osaat kirjoittaa aineistonhallintasuunnitelman Suomen Akatemian ja Tampereen yliopiston aineistonhallinnan ohjeistuksen mukaisesti

Email: library@tuni.fi
P. 0294 520 900