Skip to Main Content

Tiedonhankintataitojen koulutus: TAMKin Pääkampus ja Mediapolis

Opetusohjelmaan kuuluva koulutus TAMKissa

TAMKin tiedonhankintataitojen opetus sisältyy opetussuunnitelmaan. Opiskelija, lue lisää koulutusohjelmasi opetussuunnitelmasta.

Tiedonhankintataitojen osaamistavoitteet ja opetussisällöt TAMKissa

Tiedonhankintataidot ovat keskeinen osa korkeakouluyhteisön yhteisiä osaamistavoitteita, ja ne on integroitu TAMKin opintojaksoihin. Tampereen yliopiston kirjasto tarjoaa TAMKin opiskelijoille  tiedonhankintataitojen opetusta opintojen aikana kolmessa kohdassa.

Tiedonhankintataidot opintojen alussa:

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee kirjaston tarjoamat tietoaineistot, löytää opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja palvelut ja osaa käyttää niitä eettisiä opiskelukäytäntöjä noudattaen.

Opetussisällöt

  • Kirjaston tietoaineistot ja palvelut, etäkäyttö
  • Tiedonhankintataidot opiskelutaitona mm. hakutekniikat
  • Eettinen tiedonkäyttö korkeakouluopinnoissa
  • Tieteen avoimuus, avoin tiede käsitteenä
     

Suunnitelmallinen tiedonhankinta ammatillisissa opinnoissa:

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman alansa ammatilliset ja tieteelliset tiedonlähteet, ja osaa hakea niistä tietoa suunnitelmallisesti. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää tiedonlähteitä hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.

Opetussisällöt

  • Valikoidut oman koulutusalan kotimaiset ja kansainväliset tiedonlähteet
  • Tiedonhankintaprosessin ymmärtäminen, tiedonhaun suunnittelu
  • Aiheenmukaisen tiedonhaun tekniikat ja strategiat
  • Hakutulosten osuvuuden ja lähteiden luotettavuuden arviointi
  • Avoimet julkaisut tiedonhaussa
  • Viittauskäytännöt osana hyvää tieteellistä käytäntöä
     

Tiedonhankintataidot opinnäytevaiheessa:

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä oman alansa keskeisiä tiedonlähteitä ja hakea niistä systemaattisesti tietoa omasta aiheestaan. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti löytämäänsä tietoa ja käyttää sitä eettisesti opinnäytetyöskentelyssä ja hyödyntää näitä taitoja myös opiskelun jälkeen työelämässä. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää tiedonhankintakäytäntöjään. Opiskelija näkee oman toimintansa osana avoimen tieteen kehystä.

Opetussisällöt

  • Systemaattinen tiedonhankinta: oman aiheen jäsentäminen, hakustrategian tekeminen
  • Oman koulutusalan keskeisten kotimaisten ja kansainvälisten tiedonlähteiden käyttäminen
  • Tiedonlähteiden arviointi
  • Eettinen tiedonkäyttö työskentelytaitona
  • Avoimen julkaisemisen hyödyt opinnoissa, aineistonhallinta
     

YAMK ja TAOK:

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä oman alansa keskeisiä tiedonlähteitä ja hakea niistä suunnitelmallisesti tietoa omasta aiheestaan. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti löytämäänsä tietoa ja käyttää sitä eettisesti opinnäytetyöskentelyssä ja hyödyntää näitä taitoja myös opiskelun jälkeen työelämässä. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää tiedonhankintakäytäntöjään. Opiskelija näkee oman toimintansa osana avoimen tieteen kehystä.

Opetussisällöt

  • Suunnitelmallinen tiedonhankinta: oman aiheen jäsentäminen, hakustrategian tekeminen, tiedonhaun dokumentointi
  • Oman koulutusalan keskeisten kotimaisten ja kansainvälisten tiedonlähteiden käyttäminen
  • Tiedonlähteiden arviointi
  • Hyvä tieteellinen käytäntö ja vastuullinen työskentely opinnoissa ja työelämässä
  • Avoimen julkaisemisen hyödyt opinnoissa, aineistonhallinta​

Tiedonhankintataitojen opetuksiin tai muihin kirjaston koulutuksiin liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä palveluosoitteisiimme.

kuvituskuvaKuva: Essi Kannelkoski, TAMK

Tiedonhankinnan työpajat

Voit osallistua myös tiedonhankinnan työpajoihin.

Katso aikataulut ja ilmoittautuminen työpajoihin täältä.

 

Logo

Email: library@tuni.fi
P. 0294 520 900

Kirjaston kotisivut | Library homepage
Andor

Palaute | Feedback